Microsoft ondersteunt de LGBTQI+ gemeenschap via diverse van haar producten, zo kan voor Microsoft’s internet verkenner een specifiek thema worden gekozen waarmee de gebruiker bijvoorbeeld kan laten zien non-binair te zijn. Edge, de internetverkenner van Microsoft, heeft 20 thema’s beschikbaar gemaakt om aan te geven wat de seksuele voorkeur of identiteit is van de gebruiker. Naast de meer bekende voorkeuren als lesbisch en transgender kan ook worden gekozen voor bijvoorbeeld genderflux, bigender en asexual.
Microsoft heeft ook een setje achtergronden voor Teams beschikbaar gemaakt waarmee de gebruiker aan kan tonen dat hij/zij/… deugt. En het houdt daar niet op. Er zijn speciale skins beschikbaar voor de Surface laptop, speciale shirts en tassen voor bij de Xbox, Skype landschappen en bureauachtergronden voor Windows.
Ook via Microsoft Office producten kan worden aangegeven dat men meer in het algemeen deugt. Een aantal Microsoft 365 programma’s maken het mogelijk dat uw pasfoto wordt omrand met een regenboogkleurige cirkel. Deze optie is vooralsnog alleen in de VS en Canada beschikbaar.
Net als ABN Amro heeft ook Microsoft een speciale pagina gemaakt waar personeelsleden illustreren hoe ze in de LGBTQI+ gemeenschap staan. Elk personeelslid laat op de foto zien hoe hij/zij/…aangesproken wil worden. Het voorkomt dat mensen er op een bepaalde manier uit moeten zien om te laten zien welk geslacht ze zijn of niet.
Ook net als ABN Amro zal Microsoft moeten werken aan het verbeteren van haar ESG score. De ‘pride’ pagina van Microsoft dateert van 2021. Sinds 2016 laat Microsoft een dalende lijn zien. In 2016 had het een score van 68, in 2020 was dat gedaald tot 58. Misschien dat de campagne van dit jaar zal werken en de trend zal ombuigen.
Foto: Max DeRoin from Pexels.